آداب معاشرت هاي الكترونيكي

آنچه در اين مقاله آمده است نيز در سال 1377 در مجله «شبكه» در ايران به چاپ رسيده است. گرچه بيشتر مطالب اين مقاله در مورد شبكه هاي بي بي اس نوشته شده است اما برخي از مطالب آن در مورد نامه نگاري در اينترنت نيز كاربرد دارد.

ادامه نوشته

سايبركافه‌ چيست‌؟

آنچه در اين مقاله آمده است در شماره 1 مجله شبكه در ايران به چاپ رسيده است. تاريخچه اي از پيدايش سايبركافه ها در جهان را پيش روي خوانندگان قرار مي دهد و از آن به عنوان تجارتي موفق در سرتاسر جهان ياد مي كند. زماني كه اين مقاله را نوشتم هنوز هيچ سايبر كافه اي در ايران راه اندازي نشده بود. سه ماه بعد از نگارش مقاله، شركت ندارايانه اولين سايبركافه را در نمايشگاه نرم افزار تهران براي نمايش توانايي هاي خود ارائه داد، گزارشي از آن نمايشگاه را نيز در ادامه متن مقاله ام در مجله شبكه به چاپ رسيده است.

ادامه نوشته

اعتياد به سايبراسپيس

اين روزها، همه چيز به سرعت در حال تغيير است. هر روز پديده تازهاي به جمع ديگر پديدههاي موجود اضافه ميشود و اثري اجتناب ناپذير بر پيكره جوامع بشري بر جاي ميگذارد. بحثهاي هيجانانگيز بيشماري در ميان انديشمندان و محققين و دانشمندان علوم مختلف جريان دارد كه نگارش درباره آنها پاياني ندارد و ساعتها ميتوان از دقايق و جزئيات هر يك نوشت. آنچه در اين مقاله آمده است در شماره 1 مجله شبكه در ايران به چاپ رسيده است.

ادامه نوشته

كار از راه دور

«كـار از راه دور»، اوايل، مختص به كاركناني بود كه كارهايي كم درآمد و سـاده چـون «وارد سازي اطلاعات (DATA ENTRY) » را انجام ميدادند، اما امروزه، در كشورهاي پيشرفته، هستند مديراني كه حداقل 6 روز در ماه رابـه «كار از راه دور» سپري ميكنند و ... اين مقاله اولين بار در مجله شبكه در ايران به چاپ رسيده است.

ادامه نوشته

در موتورهاي جستجو، بودن يا نبودن

در اين مقاله، سعي دارم هر چند به صورت مختصر به معرفي برخي از موتورهاي جستجوي مطرح و معتبر در زمان نگارش بپردازم. اين مقاله اخيراً در نشريه وزين «آشيانه» به چاپ رسيده است.

ادامه نوشته

گرداب گسترده گيتي

يازدهم سپتامبر، براي بسياري از سرمايه گذاران اينترنتي، صاحبان سايت، مديران و كاركنان فعال در زمينه تكنولوژي اطلاعات درس بزرگي بود كه بايد هميشه و همواره، آماده و مهيا براي رويارويي با وضعيت هاي اضطراري و دشوار و همچنين رويدادها و بلاياي طبيعي و غير طبيعي از جمله حملات تروريستي و تخريبي باشند. از اين لحاظ مهم نيست كه آيا كسب و كار و پيشه شما، در ارتباط مستقيم با تكنولوژي اطلاعات هست يا نيست، بلكه مهم اين است كه در هر حال، هميشه آماده باشيد. عبارت «گرداب گسترده گيتي» درست زماني به ذهن من آمد، كه چنين اتفاقي رخ داد و همه را تحت تاثير خود قرار داد. در اطراف ما، اين گرداب گسترده فعال است و هر لحظه ما را بيشتر به طرف خود و به درون خود مي كشاند.

ادامه نوشته

مهم اين است كه در ده صفحه اول باشيم

توجه داشته باشيد كه براي معرفي و اضافه كردن سايتتان به موتور جستجو (هاي) مورد نظر نيازي نيست كه همه صفحات وب خود را وارد كنيد. و اساسا نبايد چنين كنيد چرا كه اين كار باعث مي شود تا موتور هاي جستجو از قرار دادن سايت شما در بانك خود امتناع كنند. آنها اينگونه برنامه ريزي شده اند كه چنين كاري را يك نوع SPAM براي موتور خود مي دانند.اين مقاله اولين بار در نشريه «آشيانه» منتشر شده است.

ادامه نوشته

ايجاد اعتبار و حس اطمينان

فروشگاهي به تازگي در محله ما باز شده و حضور خود را در محله اعلام كرده است. شكل و شمايل اين فروشگاه را همه شما مي توانيد در ذهن خودتان تصور كنيد: يك ويترين دارد، يك در ورودي و تابلويي بزرگ بر سردر كه بر روي آن نام فروشگاه با حروف درشت نوشته شده است. پشت ويترين يك سري كالا يا نمونه كالا به چشم مي خورد. امكان دارد با نئون عباراتي را پشت شيشه ويترين نوشته باشد. آنچه مسلم است اين است كه صاحب اين فروشگاه با كلي دردسر و نگراني، يك عالم اميد و آرزو اين فروشگاه را باز كرده است. او نيز چون من و شما به دنبال موفقيت است. او براي خودش سن و سالي دارد و تاريخچه اي مثل خود فروشگاهش. مثلاً گاهي اين مهم است كه بدانيم اين آدم قبلاً چه كاره بوده است يا اينكه آيا پيش از اين در كارش موفق بوده است يا نه، داراي تجربه و دانش مورد نياز بوده است يا خير. اما تنها چيزي كه نمايش داده مي شود چهره يا فضاي كلي آن فروشگاه است و بس.

ادامه نوشته

بار ديگر موضوع مهم كپي‌رايت

يك اصل مي گويد، در حيطة قوانين مربوط به كپي رايت، به قول معروف، حقايق كپي رايت بردار نيست، اما مقالات يا نوشته هايي كه در آنها از «حقايق» گفته شده است يا مي شود كپي رايت دارند.

ادامه نوشته

تابان خواجه نصيري از جستجوگر روميزي گوگل مي گويد

شايد بسياري از شما كه هم اكنون مشغول خواندن اين مقاله هستيد قبلاً به جمع كاربران اين ابزار جديد گوگل پيوسته باشيد اما چنانچه آن را دريافت نكرده ايد مي توانيد براي دريافت و نصب آن به آدرس http://desktop.google.com مراجعه كنيد.

ادامه نوشته

وقتي مي گوييم مقالات كپي رايت دارند يعني چه؟

اخيراً مطلع شديم كه برخي از سايت ها خصوصاً سايت هاي ايراني، عليرغم تذكرات متعدد ما مبني بر رعايت كامل حقوق مولفين و مترجمين و همينطور كپي رايت سايت هاي وبي كه بر روي اينترنت قرار دارند، اقدام به درج مقالات من بر روي سايت هاي خودشان نموده اند. اين گونه اقدامات غيراخلاقي است و دامن زدن است به بي قانوني شايع و تخلف از حقوق حقه نويسندگان و مترجمين در ايران و اينك در فضاي گسترده اينترنت. اگر از همين ابتدا در مقابل اينگونه حركات از خود واكنش نشان ندهيم و سكوت كنيم ما نيز به آن كمك كرده ايم.

ادامه نوشته

تصميم گيري بر اساس آمار و ارقام

منابع مختلفي بر روي اينترنت آمار و ارقامي را به صورت روزانه، هفتگي، ماهانه و يا فصلي و سالانه منتشر مي سازند. مطالعه، بررسي و تجزيه و تحليل اين آمار و ارقام و نيز بررسي و تجزيه و تحليل آمار و ارقام مربوط به سايت ها از جمله وظايف مديران سايت هاي اينترنتي است. اما كدام آمار و ارقام را بايد مورد توجه و عنايت قرار داد؟ بر اساس آنها چه تصميمي بايد گرفت؟

ادامه نوشته

چطور مي توانيم به صورت سيستماتيك با پست الكترونيك خود كار كنيم؟

در روز بيش از 30 ميليارد پيام پست الكترونيكي (Email) در سرتاسر جهان رد و بدل مي شود. بيشترين ميزان اين پيام هاي الكترونيكي براي كساني است كه به نحوي بر روي اينترنت حضوري الكترونيكي دارند، نيمي از آنان هنوز از فرمت Text براي ارسال نامه هاي الكترونيكي خود استفاده مي كنند و بسياري از بازارياب هايي كه پيام هاي تبليغاتي الكترونيكي خود را به مخاطبين هدف خود ارسال مي كنند به ارسال پيام به صورت متن (text) روي آورده اند. مديريت كارآمد و صحيح پيام هاي الكترونيكي موضوع اصلي اين مقاله است.

ادامه نوشته

چه محصول يا خدماتي را بازاريابي كنيم؟

اگر صرفاً براي پول در آوردن و ثروتمند شدن يا حتي مشهور شدن محصول يا خدماتي را تبليغ و بازاريابي مي كنيد، مطمئن باشيد كه راه را به خطا رفته ايد، بهتر از همين امروز و همين لحظه به فكر يك كار بهتر يا حرفه ديگر باشيد. مردم را نمي توان گول زد، آنها - در بسياري از موارد - بسيار باهوش تر از شما هستند اين را مطمئن باشيد.

ادامه نوشته

ضرورت حضور الكترونيكي شما

آيا حضور الكترونيكي صرفاً با داشتن يك سايت وب بر روي اينترنت محقق مي شود؟ چه كساني لازم است تا بر روي اينترنت يك سايت وب داشته باشند و چرا؟ مي توان با يك برنامه ريزي دقيق و حساب شده، سايتي براي تبليغ خود، كالا و يا خدمات تان بر روي اينترنت قرار دهيد و آن را بكمك شيوه ها و استراتژي هاي بازاريابي از طريق وب يا پست الكترونيك بازاريابي كنيد. فعاليت مجازي شما، جذب افراد بيشتر به بازديد از سايت تان است و در يك كلام بالا بردن ترافيك آن.

ادامه نوشته

چگونه مي توانيم هوشمندانه تر كار كنيم؟

اگر كسب و كار شما (در فضاي واقعي يا در فضاي مجازي) توانسته است تمام وقت، انرژي و فكر شما را به خود اختصاص دهد. اگر به دنبال موفقيت بيشتر در كار و تلاش هاي روزانه تان هستيد مطمئن باشيد كه با بيشتر و يا سخت تر كار كردن به جايي نمي رسيد، يا اگر برسيد، ديگر خسته و مرده رسيده ايد، تواني براي لذت بردن از آنچه بدان رسيده ايد نداريد.

ادامه نوشته

سيستمها، شيوه ها و استراتژي هاي موفقيت

هيچ رمز و رازي در كار نيست. هيچ چيزي هم ارزان، مفت، شانسي و اتفاقي به دست نمي آيد. موفقيت بر روي اينترنت و يا خارج از آن هم از اين قاعده مستثني نيست. گام هاي موفق را بايد بر پايه تفكر و تدبير، بر اساس شيوه ها و استراتژي هاي موفق برداشت. سخت ترين گام، اولين گام است.

ادامه نوشته

براي راه اندازي يك سايت بر روي اينترنت چقدر بايد هزينه كنيم؟

بسياري از شركت ها، موسسات و افراد مي خواهند حضوري الكترونيكي بر روي اينترنت داشته باشند تا از اين طريق محصول يا خدمات خود را بازاريابي كنند و بفروش برسانند. همه آنها مي خواهند بدانند كه اين كار چقدر برايشان هزينه دارد. نويسنده قصد دارد در اين مقاله نگاهي اجمالي داشته باشد به فهرستي از مهمترين هزينه ها ...

ادامه نوشته

چگونه مي توان در كسب بالاترين رتبه بندي در موتورهاي جستجو موفق شد؟

موفقيت در كسب بالاترين رتبه بندي در موتورهاي جستجوي بزرگ و معتبري چون گوگل اصلاً شانسي نيست. بسياري از طراحان سايت هاي وب - خصوصاً در ايران - بسادگي از كنار مقوله مهمي چون كسب رتبه بندي بالا در موتورهاي جستجو مي گذرند و سايت هاي مشتريان خود را بدون جذب بازديد كنندگان هدف و ترافيك بيشتر در «گرداب گسترده گيتي» رها مي كنند.

ادامه نوشته

در اين گرداب گسترده گيتي چگونه مي توان موفق شد؟

آيا مي توان در ميان اين همه رقيب موفق شد؟ آيا محصول يا خدماتي كه ارائه مي دهيم مي تواند توجه مردم را به خودش جلب كند؟ آيا سايت وبي كه بر روي اينترنت راه اندازي كرده ايم ما را به جايي كه قصدش را كرده ايم رهنمون مي شود؟ آيا بايد به اين راهي كه انتخاب كرده ايم ادامه دهيم؟ تا كجا مي توانيم پيش برويم؟

ادامه نوشته

چگونه مي توان با Spam مبارزه كرد؟

اكثر كاربران اينترنت و دارندگان آدرس هاي پست الكترونيكي ديگر از دريافت روزانه ي سيل عظيم نامه هاي بي سر و ته تبليغاتي، بي نام و نشان و اكثراً بي نتيجه خسته شده اند. آيا كاربران راه چاره اي دارند؟ آيا مي توانند خود را از شر اين نامه هاي ناخواسته خلاص كنند؟ تابان، در اين مقاله، آخرين بررسي ها و مطالعات را مورد توجه قرار داده است.

ادامه نوشته

چگونه با پست الكترونيك بازاريابي كنيم

بسياري از كارشناسان و حرفه اي هاي اطلاعات و بازاريابي از طريق اينترنت معتقدند كه در سال هاي آينده خصوصاً تا سال 2007، «بازاريابي از طريق پست الكترونيك» يا به عبارت ديگر Email Marketing به نحوي چشمگير از ساير شيوه هاي معمول و مرسوم در بازاريابي هاي «مستقيم» - با استفاده از پست معمولي Snail Mail پيشي مي گيرد.

ادامه نوشته

تاثیر رنگ لباس

طبق یک برنامه تحقیقاتی مردی بد ظاهر (از نظر لباس) از چراغ قرمز خیابان عبور کرد و هیچ یک از افرادی که منتظر چراغ سبز بودند پشت سرش حرکت نکردند. بار دیگر همان مرد با ظاهری آراسته دست به چنین اقدامی زد و این باربیش تر مردمی که پشت چراغ عابر پیاده ایستاده بودند او را همراهی کردند. این حقیقتی است که پیش تر تاثیر در وهله اول مربوط به ظاهر اشخاص است. اکثر مردم در نگاه اول نسبت به ظاهر شما درباره شخصیت تان تصمیم می گیرند.

ادامه نوشته

لباس های مناسب برای همه

طبق یک برنامه تحقیقاتی مردی بد ظاهر (از نظر لباس) از چراغ قرمز خیابان عبور کرد و هیچ یک از افرادی که منتظر چراغ سبز بودند پشت سرش حرکت نکردند. بار دیگر همان مرد با ظاهری آراسته دست به چنین اقدامی زد و این باربیش تر مردمی که پشت چراغ عابر پیاده ایستاده بودند او را همراهی کردند. این حقیقتی است که پیش تر تاثیر در وهله اول مربوط به ظاهر اشخاص است. اکثر مردم در نگاه اول نسبت به ظاهر شما درباره شخصیت تان تصمیم می گیرند.

ادامه نوشته

تاریخچه ebay

تاریخچه ebay
Ebay تجارت فرد به فرد را در اینترنت فراهم آورد و از وب جهانی برای این امر استفاده كرد Ebay اولین بار در اتاق نشیمن پیر امیدیار (Pierre Omidyar's ) در سال 1995 بوجود آمد.

ادامه نوشته

فهرست پستی و آگهی پستی Mailing list & Mailing Advertisement

آشنائی با واژگان مورد استفاده در تبلیغات، گامی جهت شفاف شدن گفتگوهای بین آگهی دهنده و مشاوران تبلیغات است.
در تبلیغات مستقیم، داشتن لیست مشتریان بالقوه (فهرست پستی) سرمایه بزرگی به حساب می آید. طراحی و تولید آگهی که به طور مستقیم و از طریق پست به مشتری ارسال می شود نیز تخصص و تجربه ای ویژه می طلبد.
آگهی پستی Mailing Advertisement
در تبلیغات پستی، هر نوع آگهی که به نشانی مخاطبان یک “فهرست پستی ارسال می گردد.

ادامه نوشته

تبلیغات بنر در سایت ها

هرچند تبلیغات از طریق بنر تنها راهکار تبلیغ نیست و این روش هم مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارد، ولی تجربه نشان می‌دهد که استفاده هوشمندانه از بنر به ‌ویژه در معرفی نام تجاری (برند) و پیشبرد فروش بسیار موثراست.
بسیاری از آگهی دهندگان به شناخت کامل‌تری از تبلیغات بنر (Banner Advertising ) نیاز دارند تا بتوانند به‌خوبی از آن استفاده کنند.

ادامه نوشته

هشت راهکار در تبلیغات اینترنتی

عنوان آگهی چه تاثیری در فروش دارد؟
عنوان آگهی های پر فروش چه مشخصاتی دارند. در نوشتار زیر عنوان های هشت گانه ای که بارها آزمایش شده و منجر به فروش بیلیونها دلار کالا و خدمات شده اند، معرفی می شوند. آنها را با دقت بخوانید، به کار بگیرید و سپس در صدد خلق روش منحصر به فرد خود برآیید.
1. عنوان های بی واسطه
2. عنوان با واسطه

ادامه نوشته

با آمدن جستجوگرهاي روميزي بيش از پيش مواظب كامپيوترهاي خود باشيد

اگر دسترسي فيزيكي به كامپيوترتان مهيا باشد و اگر روي كامپيوترتان ابزاري چون جستجوگر روميزي گوگل نصب شده باشد. بايد بيشتر مراقب اطلاعات ذخيره شده بر روي كامپيوترتان باشيد.


آنان كه با كامپيوتر به صورتي جدي تر و حرفه اي تر كار مي كنند قطعاً اطلاعات حساس تر و مهمتري بر روي كامپيوترشان دارند. حفاظت از اين اطلاعات كه گاه محرمانه و شخصي نيز هستند بسيار اهميت دارد. اما ايجاد امنيت و مراقبت از اطلاعات در مقابل هكرهاي اينترنتي موضوع ديگري است كه قصد ندارم در اين مقاله به آن بپردازم بلكه مي خواهم توجه شما را به اين نكته مهم جلب كنم كه بيشتر از هكر هاي اينترنتي با دسترسي هاي مجازي به كامپيوتر هاي افراد، لازم است مواظب افرادي باشيد كه چنانچه فرصتي بيابند، با دسترسي فيزيكي به كامپيوترتان، مي توانند با استفاده از دانشي كه دارند

ادامه نوشته

مديريت و كنترل پيام رساني آني

بي شك، در حال حاضر و در حيطه فن آوري اطلاعات از «پيام رساني آني» يا IM به عنوان يكي از ابزارهاي ارتباطي ضروري براي كاركنان جهت ارتباط با همكاران، شركاي كاري و تجاري و حتي مشتريان ياد مي شود. بر اساس آمار و ارقام و اطلاعات منتشر شده، اين قطعي است كه IM و استفاده از آن موجب بالا رفتن ميزان بهره وري در شركت مي شود اما در اين ميان نبايد از مسايل امنيتي و حفاظتي و در نهايت كنترل و مديريت آن غافل شد.

ادامه نوشته

همگام با بزرگان – کلود هاپکینز

”کلود سی.هاپکینز“ در سال ۱۸۶۷ میلادی در آمریکا، در شرایط سخت اقتصادی به‌دنیا آمد. سختی روزگار از یک طرف، و تأثیر تفکرات و رفتار والدین از سوی دیگر، در شکل‌گیری شخصیت فروتن و سازگار ”هاپکینز“ نقش به‌سزائی داشت. مادر اسکاتلندی او در تربیت فرزندش از نقطه‌نظر اقتصادی، نقش مهمی بازی می‌کرد. او توانست با طرز فکر و عقایدش فرزندی تربیت کند که بنیانگذار نوع خاصی از تبلیغات در دنیا شود. ”هاپکینز“ از مادرش صرفه‌جوئی را می‌آموخت و ارزش پول را حس کرد. البته این خصلت در میانسالی نیز همراه او بود و حتی در دورانی از زندگی که ثروتمند هم بود، خست به خرج می‌داد. اما همسر دومش توانست تا اندازه‌ٔ زیادی با این خصوصیت او مبارزه کند و با برگزاری میهمانی‌های مجلل و بزرگ و خرید لوازم گرانقیمت از جمله سرویس مبلمان دوران لوئی شانزدهم برای سرای بزرگ و باشکوهش و استخدام کلفت و نوکر و باغبان‌های متعدد، او را به خرج کردن وا دارد.

ادامه نوشته

همگام با بزرگان - دیوید اگیلوی

من تبلیغات را نه به عنوان سرگرمی یا نوعی هنر، بلکه به عنوان یک اطلاع‌رسانی می‌بینم. وقتی یک آگهی تبلیغاتی را می‌نویسم، نمی‌خواهم بگویید که آن را خلاقانه می‌بینید، بلکه دوست دارم آن را آن‌قدر جالب بیابید که محصول موردنظر را بخرید. وقتی اسکینیز سخنرانی می‌کرد، مردم می‌گفتند: “چقدر خوب سخنرانی می‌کند”اما وقتی که دموستنس سخنرانی می‌کرد، آنها می‌گفتند: “بیاید در برابر فیلیپ بایستیم.”در کتابم با عنوان اعترافات یک مرد تبلیغاتچی که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد، داستان چگونگی پیدایش شرکت اگیلوی و ماثر و اصولی را که موفقیت اولیه ما بر آن مبتنی بود بیان کردم. آنچه که زمانی چیزی بیش از یک بوتیک تبلیغاتی مبتکر در نیویورک نبود بعدها تبدیل به یکی از چهار شرکت بزرگ تبلیغاتی در جهان با ۱۴۰ شعبه در ۴۰ کشور جهان شد. اصول ما به نظر کارا بود. اما من اینک پیرتر از آنم که یک مجلة فرانسوی مرا به عنوان تنها بازمانده از گروه مردانی که به ظن آنها در خدمت انقلاب صنعتی بوده‌اند در کنار آدام اسمیت، ادیسون، کارل مارکس، راکفلر، فورد و کینز قرار دهد.

ادامه نوشته

جان ای کندی، مردی که تبلیغات را می شناخت

جان ای کندی متولد کانادا، کار حرفه ای خود را در تبلیغات به عنوان مدیر تبلیغات فروشگاه بزرگ هادسنز بی در وینیپگ آغاز کرد. در آنجا کندی که هنوز در اولین مرحله آگهی نویسی بود، تبلیغی نوشت که «نامشخص، ادیبانه، کلی و فاقد اطلاعات دقیق بود».پس از مدتی کار در فروشگاه هادسنز بی، کندی به کارهای مختلفی تن داد. مدتی مدیر روزنامه مونترال بود، برای کمپانی کفش رگال در بوستون آگهی نوشت و حتی خودش اقدام به طراحی کفش و لباس کرد. او همچنین برای کارخانه داروسازی دکتر شوپ در راسین، وینکانسین آگهی می نوشت و سالانه ۲۸۰۰۰ دلار می گرفت. پس از هشت ماه …در نیمه سال، دکتر شوپ قرارداد کندی را فسخ کرد. این تصمیم به خاطر عملکرد کندی نبود بلکه تصمیمی دوجانبه بود. کندی مشتاق ارائه طرح های تازه بود اما دکتر شوپ فکر می کرد تمام توان کندی همان است و او را چنین توصیف می کرد: متفکری تند و تیز و احساساتی که از همه تمرکز می خواست و با این کار هم خودش و هم دیگران را خسته می کرد.

ادامه نوشته

جذب مشتری با پست الکترونیک

دوستان از من می‌پرسند که «چگونه از طریق اینترنت جذب مشتری کنم؟» و اینکه آیا با استفاده از ابزاری چون پست الکترونیک یا به عبارت دیگر با «بازاریابی از طریق پست الکترونیک (EMail Marketing) می‌توانیم مشتری جذب کنیم و در بالا بردن میزان فروش موفق شویم؟ در این مقاله سعی می‌کنم به پرسش و پرسشهایی از این دست پاسخ بدهم.

ادامه نوشته

با قدرتمندترین واژه هاست که پیروز میشویم

هر جا که باشیم، در همین دنیای واقعی و یا این دنیای مجازی، اینترنت، «واژه ها» قدرتمندترین ابزار برای پیروزی و موفقیت ما به حساب می آیند. سایت های اینترنتی بسیاری – مخصوصاً در همین ایران خودمان- فراموش کرده اند که مخاطبین اصلی سایت ها، انسان هستند … ما برای ماشین ها و کامپیوترها سایت روی اینترنت نمی بریم …

ادامه نوشته

چطور میتوان بصورت سیستماتیک با پست الکترونیک خود کار کرد

در روز بیش از ۳۰ میلیارد پیام پست الکترونیکی (Email) در سرتاسر جهان رد و بدل می شود. بیشترین میزان این پیام های الکترونیکی برای کسانی است که به نحوی بر روی اینترنت حضوری الکترونیکی دارند، نیمی از آنان هنوز از فرمت Text برای ارسال نامه های الکترونیکی خود استفاده می کنند و بسیاری از بازاریاب هایی که پیام های تبلیغاتی الکترونیکی خود را به مخاطبین هدف خود ارسال می کنند به ارسال پیام به صورت متن (text) روی آورده اند. مدیریت کارآمد و صحیح پیام های الکترونیکی موضوع اصلی این مقاله است.

ادامه نوشته

اصول و قوانین بازاریابی الکترونیکی

در عصر «کار حرفه ای و سرعت در انجام کار»، توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که بازیگران، بایستی اصول، قواعد و قوانین بازی را نیز بخوبی بدانند. متاسفانه در ایران، بسیاری از شرکت ها و موسسات، بی آن که به قواعد بازی توجه کنند، شروع به بازی می کنند و در اکثر موارد به جای معرفی، تبلیغ یا جا انداختن علامت تجاری «مشتری»، باعث «بدنامی» و «ضد تبلیغ» محصول یا خدمات مشتری خود می شوند. آنها بسادگی نمی دانند که چگونه باید وارد گود «بازاریابی الکترونیکی» E-Marketing شد بی آن که مارک Spammer خورد. ارسال کنندگان نامه های الکترونیکی ناخواسته با این گونه اقدامات خود نه تنها مشکلی از مشکلات «مشتری» خود حل نمی کنند، بلکه مشکلات بیشتری برایش فراهم می آورند. از دست دادن اعتبار و آبروی اینترنتی، روند رو به رشد سایت های اینترنتی ایرانی است، فقط به دلیل همان مشکل دیرینه است که آدم های بی تخصص، بی توجه و بی اطلاع از قواعد و قوانین بازی روی به این بازی پر حادثه و پرمخاطره آورده اند.

ادامه نوشته

دیالوگ موفق برای بازاریاب های B2B

شیوه های مختلف تبلیغاتی را باید شناسایی کرد و موفق ترین و خلاقانه ترین آنها را انتخاب کرد و بکار برد تا شاید بتوان با استفاده از آن شیوه ها توجه مخاطبین را به محصول یا خدماتی که ارائه می دهیم جلب کنیم. در حال حاضر باید از ابزارهایی که در اختیار داریم به طور کامل و جامع استفاده کنیم…

ما بایستی به دنبال طرح و ارائه یک ترکیب مناسب و منحصربفرد باشیم. شیوه های قدیمی در بازاریابی (B2B یا B2C) دیگر شاید نتوانند توقعات ما را پاسخگو باشند. ما باید از ابزار های نوین ارتباطی و اطلاعاتی امروزه، بخوبی و تمام و کمال استفاده کنیم و هر روز «طرحی نو دراندازیم» شاید آن وقت بتوانیم جلب توجه کنیم. برای جلب توجه مخاطبین راه های و کلیشه های قدیمی دیگر کار نمیکنند و عجیب است که هنوز در همین مملکت خودمان می بینیم، کسی گوشش به این حرف ها بدهکار نیست. آنها که سوابقی درخشان در طراحی آگهی و دستی به نوشتن نامه های فروش (Sales Letters) دارند چندین صفحه از بروشورها را سیاه می کنند که : «قابل توجه اهالی محترم شرق یا غرب تهران … بدینوسیله به اطلاع و استحضار می رساند که …» شرکت ما فلان و بهمان کرده است و از ما بهتر نمی توانید پیدا کنید و غیره و غیره …

ادامه نوشته

فرهنگ واژگان تبلیغات‌

جهان‌ تبلیغات‌ به‌ زبان‌ واحد‌ خود‌ دست‌ یافته‌ و‌ به‌ تدریج‌ در‌ حال‌ تثبیت‌ واژگانی‌ است‌ که‌ خود‌ خالق‌ آن‌ بوده‌ است.‌ البته‌ روند‌ ماجرای‌ واژه‌سازی‌ و‌ اصطلاح‌سازی‌ هنوز‌ حرکت‌ خود‌ را‌ حفظ‌ کرده‌ و‌ هر‌ از‌ گاهی‌ ‌ که‌ چندان‌ با‌ فاصله‌ هم‌ نیست‌ ‌ واژه‌ و‌ عبارت‌ تازه‌ای‌ در‌ این‌ عرصه‌ مطرح‌ می‌شود.
واژگان‌ زیرگوشه‌ای‌ از‌ واژه‌ها‌ و‌ عبارات‌ مربوط‌ به‌ قلمرو‌ تبلیغات‌ بیرون‌ از‌ خانه‌ را‌ نشان‌ می‌دهد:
Council (AD Council) Advertising
شورای‌ تبلیغات‌ بازرگانی.‌ یک‌ سازمان‌ غیرانتفاعی‌ که‌ خدمات‌ عمومی‌ تبلیغاتی‌ را‌ در‌ زمینه‌های‌ ایمنی‌ و‌ اجتماعی‌ در‌ صنعت‌ رسانه‌ای‌ صورت‌ می‌دهد.

ادامه نوشته

نکات انتخاب آژانس تبلیغاتی

تبلیغات، ابزاری برای توسعه و رونق کسب و کار است، بنابراین انتخاب آژانس تبلیغاتی مناسب، امری حیاتی است.

«جان‌ولف»، مدیر روابط عمومی انجمن آژانس‌های تبلیغاتی آمریکا هشدار می‌دهد که انتخاب یک کانون تبلیغاتی، روندی فوق‌العاده طولانی و پیچیده است. اگر شرکتی با آژانسی تبلیغاتی کار می‌کند که از کارش رضایت ندارد، بهتر است پیش از یافتن کانون جدید، به حل اختلاف بپردازد، بدین‌ترتیب از گرفتاری جستجو رهایی خواهد یافت.

ادامه نوشته

واقع بینی در برآورد هزینه های تبلیغات

همه می‌دانیم اینترنت امروزه مرزهای جغرافیایی در جهان کسب و کار را در نوردیده و قابلیت دسترسی و همه‌گیر آن، امکان جست‌و جوی معتبرترین خدمات فراتر از موقعیت های مکانی را برای کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در هر گوشه از جهان فراهم آورده است. طبعا این مطلب زمانی که بحث یافتن خدمات تبلیغات/ روابط عمومی برای کسب و کار شما مطرح می‌شود نیز مصداق دارد. صراحتا می‌توان گفت برای برنامه تبلیغات منحصر به شهر یا ناحیه خود، کافی است با یک کارشناس یا موسسه محلی روابط عمومی ارتباط برقرار کنید چرا که آنها مشخصا بازار رسانه ای محلی را شناخته و تماس‌های مطمئنی در آنجا دارند. اما جهت برنامه‌های خاص تبلیغات در سطح ملی باید امکان به کارگیری یک کارشناس و یا تیم روابط عمومی خارج از محدوده جغرافیایی شهرتان را بررسی نمایید.

ادامه نوشته

تبليغات در اينترنت، اينترنت در تبليغات

اين مقاله را به بهانه نشست اخير مديران برخي از سايت هاي ايراني در فرهنگسراي فن آوري اطلاعات كه تحت عنوان «بررسي چالش‌هاي تبليغات در سايت هاي اينترنتي» عصر چهارشنبه هفته گذشته (۲ ‌ديماه ۱۳۸۳) به همت شهرام شريف مدير سايت آي تي ايران برگزار شد مي نويسم. آنچه در اين مقاله مي آورم مكتوبي است از آنچه در آن جلسه به عنوان يكي از مدعوين و كساني كه فرصتي به او داده شده بود تا در خصوص چالش هاي تبليغ در اينترنت صحبت كند مي آيد. نيز مي خواهم مطالبي را هم كه فرصت نشد در آن جلسه از آنها ياد كنم - تا آنجا كه امكانش باشد - در اين نوشته بياورم.

ادامه نوشته

آن خبرنگار باهوش در ايرنا كه بود؟

در نشست چالش‌هاي تبليغات در سايتهاي ايراني فرصتي يافتم تا براي حاضران در جلسه درباره تبليغات و وضعيت كنوني آن در سايت هاي ايراني سخنراني كوتاهي داشته باشم. پس از آن جلسه، خبرگزاري‌هاي متعددي اخبار مربوط به آن نشست را مخابره كردند، اكثراً متني يكسان رونوشتي با جزئياتي تغيير و حتي اشتباهات تايپي (سهوي / عمدي نمي‌دانم!) - اما از آن ميان، خبرنگار بخش اخبار علمي ايرنا، هسته‌ي اصلي پيامي را به موقع و بدرستي از من گرفت و نوشت و مخابره كرد كه تا امروز مرا به حيرت و شگفتي انداخته است. كاشكي مي دانستم كه او كيست؟

ادامه نوشته

جنگ موتورهاي جستجو ادامه خواهد داشت

در سال ۲۰۰۵ نيز جنگ بين موتورهاي جستجوي مطرح در فضاي وب ادامه خواهد داشت. مطالعات و بررسي هايي كه اخيراً انجام داده ام نشان مي دهد كه در سال جديد ميلادي نيز رقابت سختي بين Google، MSN و Yahoo وجود خواهد داشت.

ادامه نوشته

جستجوی رسانه تبلیغاتی مناسب

برای معرفی محصول خود به یک رسانه بسنده نکنید و روشها و رسانه های مختلف را ارزیابی کرده و مورد استفاده قرار دهید. آیا تا بحال وضعیتی پیش آمده که در انتخاب بهترین روش تبلیغات خود دچار مشکل شده باشید و نتوانسته باشید انتخاب مناسبی انجام دهید؟ آیا تبلیغات خود را در روزنامه محلی ارائه می دهید ، در کتاب زرد شهر خود اینکار را انجام می دهید، یا در تابلوهای تبلیغاتی شهر به معرفی محصول خود اقدام می کنید، یا حتی در رادیو یا تلویزیون تبلیغات خدمات خود را انجام می دهید؟ اگر در انتخاب بین این رسانه ها دچار مشکل هستید، بدانید که این مشکل منحصر به شما نیست و بسیاری از افراد مشکلی مشابه شما دارند.

ادامه نوشته

روش‌های کاهش هزینه های تبلیغات

اجرای یک برنامه تبلیغاتی، مستلزم صرف هزینه است، به این رو تبلیغات به عنوان یکی از سرفصل‌های مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها محسوب می‌شود. هزینه‌های تبلیغاتی مشکلی است که تمام شرکت‌ها خصوصا شرکت‌های تجاری کوچک با آن مواجهند. بسیاری از این شرکت‌ها برای جذب و حفظ مشتریان خود به تبلیغات وابسته‌اند. با وجود این، هزینه انجام تبلیغات موثر و مستمر خصوصا در شرایط کنونی بازار و اقتصاد برای بسیاری از این شرکت‌ها طاقت‌‌فرسا و کمرشکن است. به همین دلیل شرکت‌های تجاری همواره به دنبال راهکارهایی هستند که ضمن معرفی خود و تحت تاثیر قرار دادن مشتریان بتوانند هزینه‌های تبلیغاتی خود را نیز تا حد معقولی کاهش دهند. پیدا کردن یک شریک تبلیغاتی مناسب، کاهش تعداد دفعات پخش تبلیغات و روابط عمومی، از جمله این راهکارهاست و به شما به عنوان مدیر یک شرکت تجاری یا سرپرست بخش تبلیغات و بازاریابی می‌تواند در کاهش هزینه‌های تبلیغاتی بسیار کمک کند که در ادامه به اختصار به آن‌ها می‌پردازیم :

ادامه نوشته

شش مرحله گسترش روابط عمومی

 متخصصین بازاریابی به شما خواهند گفت که یک طرح ریزی خوب برای بهبود و توسعه روابط عمومی غالبا خیلی موثرتر از تبلیغات است.این مقاله طی شش مرحله ساده در ایجاد و گسترش هسته اصلی طرح روابط عمومی به شما کمک می کند.
مرحله ۱: تعریف و نوشتن اهداف شما برای تبلیعات و طرحهای رسانه ای
چگونه طرح روش روابط عمومی خود را طراحی می کنید؟ آیا طراحی شما به منظور:
کارشناسی روی همکاران شما، مطبوعات و جراید،یا ارباب رجوع و مشتریان شما می باشد؟

ادامه نوشته

آن روي ترسناك سكه‌ي اينترنت

هميشه در صحبت ها و مقالاتم به اين نكته بسيار مهم اشاره كرده‌ام كه ما بايد مردم را نسبت به اينترنت آگاه كنيم و آنان را با اين شمشير دو لبه، اين سكه‌ي دو رو بيشتر آشنا سازيم. در اين مقاله تنها قصد دارم از آن روي ترسناك و وحشتناك اين سكه بنويسم. اين مقاله هشداري است براي آنان كه اينترنت را خيلي ساده انگاشته‌اند. اصلاً اينطور نيست ... اصلاً اينطور نيست ...

ادامه نوشته

نكات كليدي موفقيت در بازاريابي

عوامل متعددي براي موفقيت در بازاريابي كالا و خدمات وجود دارد. در اين مقاله كوتاه، قصد دارم برخي از مهمترين نكات و عوامل را براي آن دسته از دوستاني كه اخيراً اين سوال را از من پرسيده اند بيان كنم.


بازاريابي يعني چه؟ هيچ شده است كه پيش خودتان، از خودتان بپرسيد كه بازاريابي اصلاً و اصولاً چيست؟ در ده دوازده سال اخير، از افراد بسياري كه سالها در كار فروش كالا يا خدمات بودند اين سوال را پرسيده ام. موفق ترين آنها هم گاهي در بيان يك تعريف كوتاه و مختصر از بازاريابي دچار مشكل مي شد.

ادامه نوشته

وبلاگ فقط يك ابزار است

روز گذشته خبرگزاري ايسنا، خبر راه اندازي بخش وبلاگ خودش را كه قرار است منتخبي از مطالب و مقالات وبلاگهاي فارسي زبان را در سايت خود منعكس سازد منتشر كرد. در سالهاي اخير بحث «وبلاگ در مقابل ژورناليسم»، بحث داغ و پر سر وصدايي در دنيا - چه در فضاي واقعي و چه در فضاي مجازي - بوده است. آنچه در اين مقاله كوتاه مي آيد پيرامون اين مقوله جالب و بحث برانگيز است.

ادامه نوشته